Kun jij het vakantiegeld van je werknemers betalen?
In de boekhouding is je vakantiegeld gereserveerd, maar heb je het ook gespaard? Kun je eind mei de nettolonen en eind juni de werkgeverslasten ook daadwerkelijk betalen? Je kunt dit makkelijk controleren, we leggen je hieronder uit hoe!
In mei ben je verplicht om vakantiegeld uit te betalen aan je personeel. Wettelijk bedraagt dit 8% van het brutoloon. Onder het brutoloon vallen ook prestatietoeslagen, gevarengeld, tegemoetkoming hypotheek en provisie.
Jouw boekhouder zorgt ervoor dat het vakantiegeld elke maand voor 1/12e deel, door middel van je memoriaal boekingen, in je winst en verlies en op je balans wordt opgenomen. Maar zoals in onze blog 'Cash is King' is te lezen, zijn kosten en uitgaven twee verschillende dingen. Dat deze kosten op je balans worden opgenomen, betekent nog niet dat je het geld ook daadwerkelijk hebt en dus kunt uitgeven.
Check je reservering vakantiegeld
Een boekhouding die helemaal bij is, betekent helaas niet altijd dat er voldoende geld op je bankrekening staat op het vakantiegeld te betalen. Gelukkig kun je dit makkelijk controleren: Ga naar je balans en zoek het kopje 'Reservering vakantiegeld'. Dit staat vaak bij het grootboeknummer dat begint met een 1(duizendnummer). Daarachter staat een bedrag, het bedrag wat jij aan vakantiegeld moet overmaken. Net als het normale salaris wordt ook het vakantiegeld in twee delen overgemaakt. Het eerste deel, het nettosalaris, wordt in mei uitbetaald aan je personeel. Het tweede deel, de werkgeverslasten, worden in juni aan de belastingdienst overgemaakt.
Je kunt het bedrag dat bij de post 'reservering vakantiegeld' staat vergelijken met je banksaldo. Is je banksaldo hoger dan deze post, dan heb je marge. Is het bedrag op je banksaldo lager dan de reservering, dan moet je hier snel actie op ondernemen.
Omdat het nog even duurt voordat het bedrag daadwerkelijk betaald moet worden, zullen er in de tussentijd inkomsten en uitgaven plaatsvinden. Het moment van controleren geeft daarom een indicatie van de situatie. Voor het betalen van het vakantiegeld moeten vanaf nu onder andere nog de btw-afdracht, de reguliere lonen, de standaard werkgeverslasten, de crediteuren en wellicht de pensioenafdracht betaald worden. Daarnaast kan er sprake zijn van rente en aflossingen. Behalve uitgaven ontvang je natuurlijk ook geld. Deze bedragen kun je opnemen in je cashflow, waarmee je in kaart brengt hoeveel geld er in de toekomst op je rekening zal staan.
En hoe verder?
Als je bovenstaande punten allemaal overzichtelijk in je maandelijkse management rapportage hebt verwerkt, heb je een goed indicatie of je het vakantiegeld kunt uitbetalen. Mocht dit niet het geval zijn, kun je je boekhouder raadplegen óf klik op deze link en volg de gratis webinar ondernemen zonder cash problemen: https://www.aedificem.nl/ondernemen-zonder-cash-problemen