5 tips voor een succesvolle overname
Een bedrijfsovername geeft de mogelijkheid om in een relatief korte tijd hard te groeien. De basis voor groei wordt gelegd in het aankooptraject. Door de juiste keuzes te maken voorkom je een mislukte overname.
- Houd de pijplijn gevuld
Jouw onderhandelingspositie wordt voor een groot gedeelte bepaald door de alternatieven die je hebt. Volg altijd de regel: één is geen. Op het moment dat de verkopende partij ervaart dat dit jouw enige optie is, verhoogt dat direct de prijs en zakt direct jouw resultaat. Met andere woorden: wees altijd blij om weg te lopen. Dat klinkt misschien gek, maar hierdoor voorkom je veel verloren tijd, energie en geld.
2. Onderbouw synergie en verbeterpotentieel
In een biedingsronde wint over het algemeen de partij die met de overname de meeste waarde kan creëren. In het voortraject is het dus essentieel om de waarde te berekenen van het te bereiken synergie en de waarde van het verbeterpotentieel. Hoeveel kosten kan saneren na aankoop en hoeveel extra omzet verwacht je te kunnen genereren?
3. Blijf objectief en gebruik ratio
Een overname wordt vaak al snel emotioneel, wat direct leidt tot beslissingen die onvoldoende zijn getoetst. Onderzoek welke aannames je hebt en welke risico’s je loopt op het moment dat jouw inschatting achteraf niet correct blijkt. Vaak wordt een overname uitgevoerd om problemen in de bestaande operatie op te lossen. Dit blijkt een duurkoop in de meeste gevallen. Zorg dus voor een objectieve en gekwalificeerde beoordeling van de businesscase die hoort bij het transactievoorstel.
4. Bereid je eigen onderneming voor
Een succesvolle integratie is altijd afhankelijk van de staat van de eigen onderneming. Bereid dus jouw eigen onderneming voor. Richt de ondersteunende processen zo in dat ze schaalbaar zijn. Zorg voor een sterk management wat beschikt over de juiste stuurinformatie. Pas methodieken toe zoals lean en six sigma om overtollig vet uit je bestaande onderneming te snijden. Hierdoor wordt de organisatie wendbaar, dalen kosten en is het mogelijk om de nieuwe activiteiten goed aan te laten sluiten op een lopende trein.
5. Stel een integratieteam samen en maak een integratieplan
Mobiliseer de juiste mensen met voldoende senioriteit kennis van het proces, de techniek en de mensen. Maak met dit team vóór het sluiten van de deal een integratieplan met mijlpalen, deliverables en wijs verantwoordingsgebieden toe. Hierdoor is het mogelijk om snel te schakelen en begin je met het eind voor ogen. Blijkt het uiteindelijke doel met de acquisitie lastig haalbaar te zijn? Dan steek je tijd in een verkeerde acquisitie, loop weg van de deal en ga op zoek naar alternatieven.
Benieuwd hoe je een passende ‘buy and build-strategie’ vorm geeft? Neem dan contact op.