5 tips voor een succesvolle verkoop

Een verkoopproces vraagt vaak veel tijd en energie. Een mislukte verkoop heeft veel impact op jou als ondernemer, maar kan ook voor veel onrust zorgen als dit bekend wordt bij jouw klanten of bij jouw medewerkers. Daarom geven we je graag 5 tips voor een succesvolle verkoop.

Voorbereiding is het halve werk

Vaak erg onderschat maar essentieel voor een succesvolle verkoop: een goede voorbereiding. Wat gaat er mis als je op dit moment voor 3 maanden op vakantie gaat? Blijft alles lopen of zakt de verkoop in, worden medewerkers ontevreden of worden er geen facturen gestuurd? Tijdens de voorbereiding benut je kansen en neem je risico’s voor een koper weg. Hierdoor wordt jouw bedrijf meer waard en zorg je ervoor dat een koper tijdens het verkoopproces niet weg loopt vanwege alle risico’s die er nog zijn. Een koper wil een opgeruimd huis, geen onderneming met achterstallig onderhoud. Wil je weten in hoeverre jouw bedrijf klaar is voor verkoop? Doe dan de quickscan

Benadruk jouw unieke punten

Het allerbelangrijkste: wat maakt jou uniek? Welk onderdeel uit jouw bedrijf wil een potentiele koper nu het liefst hebben? Is het je marktpositie met bijzondere klanten? Is het een patent of een exclusieve licentie? Dat wat jouw onderneming uniek maakt heeft waarde. Dit is direct ook het grootste verkoopargument en zal jouw positie versterken tijdens onderhandeling.

Voorspel de toekomst

Niemand kan de toekomst voorspellen. Een koper kijkt echter toch vooral naar de potentie van het bedrijf in de toekomst. Hoe beter jij deze toekomst kan onderbouwen, hoe aantrekkelijker je onderneming wordt voor een koper. Besteed hier dus voldoende aandacht aan. Breng in kaart welke omzet je verwacht van welke klant en onderbouw dit bijvoorbeeld met de schriftelijke bevestiging van de forecasting van jouw klant. Zo onderbouw je de toekomst met feiten en stijgt jouw waarde.

Wees eerlijk

Natuurlijk benadruk je jouw sterke kanten, maar onderschat niet de impact van eerlijkheid. Benoemen wat minder is en uitleggen waarom dat zo is schept vertrouwen. Een koper krijgt het gevoel dat er geen belangrijke informatie wordt achter gehouden en verwacht na aankoop geen lijk uit de kast.

Vertrouw in jezelf

Uiteindelijk is er niemand die het bedrijf beter kent dan jijzelf. Er is niemand die precies weet wat er is gebeurd en het beste gevoel heeft met wat er kan gaan gebeuren. Jouw enthousiasme over jouw bedrijf is het grootste verkoopargument.

Aedificem begeleidt al jaren ondernemers bij de verkoop van hun bedrijf. Benieuwd hoe wij ook jou kunnen helpen naar een succesvolle exit? Neem dan contact op.